Takk for i år! Vi er tilbake igjen helgen den 4. – 6. april 2025.

Takker for seg etter over 40 år

I begynnelsen av juni kom den vemodige beskjeden om at Pierre Aker, innehaver og daglig leder av Brunst AS, pakker sammen jaktutstyret og stenger butikken for godt. Pierre har vært utstiller siden oppstarten av Villmarksmessen i 1982 og vil bli sterkt savnet. Vi har tatt en prat med Pierre spurt om hva han har tenkt til å finne på fremover.

Hva skal du gjøre nå, Pierre?

— Nå skal jeg nyte livet. Holde gården i orden – hvilket er et evighetsprosjekt – selv om den i dag er svært godt vedlikeholdt.  Så har vi dyrene vi skal ta vare på. Det er jo ikke noe kommersielt, men det lille vi har av gris og høner og fasaner skal stelles godt med. Så er det hagen og kjøkkenhagen – poteter, rødbeter, salat etc etc. 

Jeg ser også for meg mer tid til skogs – på jakt og fiske. Det blir nok også flere turer til utlandet. USA står for tur – og en ny Afrika-reise blir nok en realitet til neste år. 

Du har vært utstiller på Camp Villmark/ Villmarksmessen siden 1982. Hvordan er det å være utstiller nå, kontra de første årene?

— Det er vel stort sett det samme. Selv om jeg føler at det i dag er et større fokus på salg – og da til enda lavere priser enn det som presenteres i markedet. 10% messerabatt var store greier i gamle dager. Dagens situasjon er knallhard. Nettsalg har gjort sitt til at det generelle prisbildet har blitt senket. Sterke og store norske aktører presser på – og utenlandske kjemper er tilgjengelige kun et tastetrykk unna. Det er utvilsomt kjøpers marked. 

Hva tror du om fremtiden for bransjen du har vært en del av i så mange år?

— Jeg tror beklageligvis at det blir et fattigere marked. De små aktørene vil slite. De lokale tradisjonsrike sportsbutikkene vil tape mot netthandelen. Det vil bli færre, men større aktører. 

Personligheten, lokalkunnskapen – og den direkte kontakten mellom kjøper og selger vil svekkes. Men kundene kan takke seg selv. Det er kundene som bestemmer utviklingen – og det er pengene som rår. En kunde er svært sjelden lojal mot sin lokale forhandler – og hvorfor skal han være det? Når kunden småhandler betyr ikke prisen stort, men kan han spare en femtilapp – en hundrelapp – eller aller helst mer – så velger han billigste sted. Du møter deg kanskje selv i døra kjære kunde: du handler småpjusket til å fylle opp kjøleskapet i den nærmeste butikken, men når du skal handle til jul eller påske så drar du til en stor aktør, hvor prisene gjerne er lavere. Eller tar jeg feil? 

Har du noen spesielle opplevelser/ minner fra alle årene du har vært utstiller?

— Mange gode minner, men å plukke ut noen spesielle er vanskelige. Artigst var det vel kanskje første gangen jeg stilte på messa. Da var jeg representant for svenske Jaktjournalen og Fiskejournalen. Jeg dro til Sverige med den gamle bobla mi og fylte opp bilen med gamle blader så den formelig steilet. På den lille standen min (3x 3 meter?) hadde jeg en tv hvor jeg viste jaktfilmer på tape (VHS?) De besøkende stod tett foran standen – for jakt på film var helt, helt nytt! Men det ble ingen handel ved at de så på jaktfilm – så etter noen timers dårlig erfaring så bestemte jeg meg for å stoppe filmen i det meste spennende for så å rope ut budskapet: tegn et abonnement på et av bladene – eller kjøp noen gamle blader. Det ble en fantastisk suksess. Mener jeg solgte gamle blader for 80.000. Mye penger den gang – og et blad kostet jo ikke mange kronene. 

Per Anders Iversen, Prosjektleder for Camp Villmark, sier følgende om forholdet til Brunst:

— Pierre var faktisk den første utstilleren jeg hadde møte med da jeg som fersk selger skulle dra i gang det som skulle bli Camp Villmark. Jeg presterte å møte opp i skjorte og dressbukse, og blikket jeg fikk av Pierre glemmer jeg aldri! Jeg tror han lurte fælt på hvem denne dresskledde tufsen som skulle prakke på han en stand var.

Heldigvis ga han meg en sjanse, og han har lært meg en masse om hva det betyr å være utstiller på en messe. Jeg kommer til å savne Pierre veldig, og det blir fryktelig rart at han ikke lengre skal være der når vi åpner dørene for publikum.

Vi ønsker Pierre lykke til videre og håper han uansett tar turen innom som besøkende for første gang.

Vi bruker cookies!

Vi bruker cookies, også kalt informasjonskapsler, som hjelper oss med å gi deg en god opplevelse når du er på vårt nettsted. Dette gir oss statistikk om bruken av nettstedet og kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du godkjenner bruken av cookies ved videre bruk av vårt nettsted.